''DENGAN NAMA ALLAH YG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENYAYANG''

Tuesday, July 19, 2011

this time~

9.48 mlm
19 julai 2011


BISMILLAH~
entry karangan...





Perasaan gembira,sedih,ketawa dan menangis tu mmg dh menjadi fitrah manusia.klw kita tdk punya perasaan tersebut,check semula diri samada kita masih manusia normal.bermulanya cuti sem kat rumah,aku tekad untuk menghabiskan kerja2 assignmentsss,insyaallah. Kesian melihat ummi, penat plak menguruskan rmh spanjang ketiadaan aku.semasa cuti menunggu kptsn spm dlu,akulah yg duk jd bibik part time kat rmh tu hah.then skrg,aku still sbuk nk urus assignments plus mnjga’iman’ setiap hari..




Tapi sepanjang hari ini,hati aku rsa keras +  keruh + kosong + no feelings. Hari ni keluar dgn cik izzati kay sekejap untuk ambil bahan2 asignments yg tertinggal kat kolej.serius,dia seorang kawan yg dh matang cepat drpd aku.bnyk jgk yg aku pelajari drpd dia. Tak kira dr soal aplikasi kehidupan mahupun masalah pemberontakan diri.kdg2 aku takut diri jadi tdk waras utk hadapi cabaran yg berkaitan prinsip hidup aku.kadang2 aku takut aku mencabar DIA dalam melalui arus kehidupan aku.senang utk org bercakap, ‘semuanya terletak pd diri kita,pd pgangan yg kita dh pgg sejak dulu’. NOPE.ITS TOTALLY DIFFERENT FOR ME. HERE. Aku melihat medium pembelajaran  skrg  dari sudut yg berbeza.serius,medium blog membantu utk aku bermuhasabah,tnya iman,tnya diri samada aku dh cukup ‘baik’ utk hari ni.tolonglah..aku belum cukup kuat.



Semasa menulis entry ini,aku masih bertanya diri,’kenapa aku tulis blog???’, aku tnya diri lagi,’bagaimana keadaan hati skrg??'.jawpannya aku sendiri yg tahu.masyaallah..semoga hati aku terjaga dengan arus dunia skrg,[mujahadah bagaimnakah yg patut aku lakukan??].  teringat kata2 yg dipetik dari blog beliau, ‘ramai yg ingin bercinta hingga ke syurga,tapi sy ingin belajar sampai ke syurga’..masyaallah..matangnya beliau dlm usia seperti sy.[jeles]. 


ya allah,
mencintaimu lebih baik dr mencintai manusia lain.
meminta pertolonganmu lebih baik dr manusia lain..
manusia bleh mati tapi kau masih kekal.
manusia kadangkala lemah tapi allah sentiasa kuat dan berkuasa..
manusia terhad masanya dengan kita tapi kau
sentiasa ada dengan manusia xkira senang atau susah,



[maaf atas penggunaan AKU dlm entry  kali ini]

 p/s : tolonglah doakan sy kuat utk diri sendiri.

8 comments:

Hamba Allah said...

Salam..mnta maaf klu sy slalu bka blog awk..trus trang sy katakan..hati sy ttp msh tringt kt awk...insyallah kli sy akn cbe yg terbaek tuk lpe kan awk...
mngkin ni yg terbaek tuk sy..
jge dri baek2 sna...
assalamualaikum

zati kay said...

we are in the same shoes, hannan! :(
apa2 story je kat aku wehh. no one perfect. we need someone to remind us. susah nak jaga diri sendiri. huhu.

nona sani said...

awat ni hannan..
em...NQ pun nga sedey aw skrg..
tak elok mngeluh kan3...~

midz H said...

to hamba Allah:

w'slm..trima kasih krn sudi singgah di blog ini lagi. truthly,sy tdk kisah jika anda slalu ziarah ke sini malah sy gembira krn msih ada lg yg nk baca luahan rsa saya..

kita bertemu krn takdir Allah dan berpisah juga kerana takdirNYA,maka sy mntk maaf skali lagi krn dh bnyk menyusahkan anda :(

thanx..u too take care,insyaallah, ada yg lebih baik menunggu anda kat luar sna..

midz H said...

to jundullah:

izzati kay,anda selalu ada bila sy berduka,rsa mcm dh bnyk myusahkan anda plus rsa malu akn kelemahan diri ni dibandingkan dgn anda yg sngt 'gagah'..

yup.no one perfect,but i cant corrected myself with the poor heart plus iman that i had now.. astaghfirullah~

btw,thanx dear! anyway,i will texting u later..

midz H said...

to baby:

nona,i really in comfortable situation now..biasalah masalah hidup yg tdk akn pernah lekang..thanx for concern ya..

ololo~ meh sni meh..kita sdih sma2.. dh la tu..kita kuatkan semangat sama2 ya!! :)

Miszsya said...

Syang....Hati manusia x pernah rasa tenang....Terus terang sya cakap,,ketika berhadapan dgn Allah sekalipon (yakni solat)..hati x pernah tenang...sebb kita tahu ada Allah yg sentisa bersama dgn kita,memerhatikan tingkah laku kita,m'buatkan kita tertanya-tanya 'adakah amalan yg aku buat nie,,diterima Allah'..Berdoalah agar hati kita konsisten utk sama2 mengingatiNya....(sorry,,komen pnjag.ada apa2 hal,storylah)

AdaNaz87 said...

dekatkan diri pada Allah. mungkin jiwa yang kosong, sedih dan keras itu dapat dipenuhi dengan bacaan Quran. insyaAllah, hati akan menjadi tenang. jika ade masalah, cari jalan penyelesaian dan fikir positif. apapun keputusan, pasti ade hikmah di sebaliknya. ((;